
Forklaringar
allment arkivskjema
A Møtebøker (referatprotokoller,
forhandlingsprotokoller e.l.)
Møtebøkenes funksjon
er å dokumentere
hvilke vedtak som er gjort av arkivskapers styrende organ. De danner
derfor
grunnstammen i de fleste arkiv.
Protokoller etter
styrende organ i
flere nivåer bør ordnes i flere serier, f.eks. generalforsamling,
årsmøte,
representantskap, styre, arbeidsutvalg, råd. Faste utvalg med
beslutningsmyndighet kan også ha egne protokoller. Komiteer og utvalg
uten
beslutningsmyndighet bør ikke inngå under seriekoden, men heller
plasseres
blant spesialseriene.
For å avgjøre hva som
hører hjemme
under seriesignatur A er funksjonen avgjørende, ikke navnet. Møtebøker
kan ha
fått andre betegnelser, som forhandlingsprotokoll, styreprotokoll,
vedtaksbok
eller bare protokoll. De behøver ikke være innbundet, men kan være i
løsblad,
mapper eller ringperm. Film- eller lydopptak av møter hører også hjemme
under
A. Derimot skal ikke protokoller som er kalt møtebok e.l. plasseres
under
seriesignatur A dersom de viser seg å inneholde noe helt annet. Slike
bør
plasseres under andre signaturer. F.eks. er ofte forhandlingsprotokoll
i
fagforeningsarkiv brukt som betegnelse om forhandlinger mellom
fagforeningen og
arbeidsgiversiden. Disse hører ikke til under A, men under F‑O, sammen
med
andre serier som angår disse funksjonene.
Under signatur A skal
det bare
plasseres møtebøker fra arkivskaper selv samt fra faste styrer, utvalg
og råd
som arkivskaper har hatt sekretariat for, når disse er å betrakte som
styrende
for arkivskapers virksomhet. For eksempel kan administrasjonsavdelingen
være
sekretariat for ansettelsesutvalg, lønnsutvalg osv. Tilsendte
møtereferater fra
overordnete organer, hovedstyrer, paraplyorganisasjoner e.l. skal
plasseres
under signatur E dersom de skal bevares. Møtebøker fra komiteer og
utvalg av
mer temporær og utredende karakter som arkivskaper har hatt sekretariat
for
skal heller ikke plasseres under signatur A, men f.eks. under signatur
E,
dersom de ikke skal regnes som egne arkivskapere.
Det er vanlig at det
ved siden av
serien med originale møtebøker finnes tilknyttede serier, og det vil
ofte være
aktuelt å lage underserier. Det kan f.eks. finnes separate registre,
serier med
konseptprotokoller (kladder som kan gi mer detaljerte opplysninger fra
møtet
enn møteboken), utsendte dagsordener eller møtekart (som kan tjene som
et
register), innkallinger og innstillinger til møtene. I noen tilfeller
kan
saksdokumentene som er behandlet i styremøtene, og som er ordnet sak
for sak,
møte for møte, ligge ved protokollen. Styrets sakarkiv kan være stort,
og kan
plasseres under seriesignatur A dersom det ikke er inkorporert i
regulært
sakarkiv. I slike tilfeller som beskrevet, med mange nivåer og
utfyllende
materiale utover protokoller, bør underserier opprettes. Hovedserien
bør da få
en dekkende betegnelse, f.eks. styrende organer.
Årsmeldinger kan
organiseres som en
bilagsserie til protokoller fra årsmøtet dersom slike finnes.
B
Kopibøker
(kopier av utgående korrespondanse)
Kopibøker er kopier
av utsendte brev,
notater o.l., for å sikre en gjenpart hos arkivskaper. De eldste
kopibøkene var
innbundne protokoller med avskrifter av brevene eller utdrag fra dem
(stort
sett fram til ca. 1900). Senere kom presskopibøker i bruk, med et
avtrykk av
det utsendte brevet (ca. 1850 ‑ 1930). Senere har det vært vanlig med
løse
eller innbundne gjennomslag eller fotokopier (fra ca. 1920 ).
Kopibøkene er
vanligvis ordnet i en
kronologisk serie fra arkivskapers hånd, med de eldste kopiene først.
Noen
ganger kan serien være inndelt alfabetisk etter adressat, og deretter
kronologisk. Slike ordninger må selvsagt opprettholdes. I noen
tilfeller er det
alfabetiske registre til kopibøkene, enten foran i hver protokoll eller
som
separat enhet. Separate registre skal plasseres foran kopibøkene.
Serier av
brevkonsepter eller -kladder
som finnes, ordnes også under signatur B. De bør plasseres etter rekken
med
kopibøker. Egne kopibøker for rundskriv bør også betraktes som en
underserie av
kopibøker. Separate kopibøker for korrespondanse som ble unntatt fra
offentlighet, f.eks. personal- eller klientsaker, stilles opp som en
underserie
etter de vanlige kopibøkene. Det samme gjelder egne kopibøker for
interne
notater dersom slike finnes.
I enkelte arkiver kan
en protokoll
være brukt både som kopibok og journal. Særlig i eldre arkiver kan en
finne
dette, der den ene funksjonen er ført forfra, og den andre bakfra. Vi
vil
vanligvis regne journaldelen som den viktigste, siden den danner
grunnlag for
gjenfinning av saken. Slike korrespondanseprotokoller, som de av og til
kalles,
bør derfor også ordnes under signatur C.
Kopibøker som ikke er
kopier av
utgående korrespondanse, plasseres vanligvis ikke under B. Det er
funksjonen
til arkivsaken som avgjør hvor de skal plasseres. Eksempler på
arkivsaker som
ikke hører hjemme under signatur B er regningskopibøker, som bør
plasseres
under R og kopier av innkomne brev, som må sidestilles med en journal
og
plasseres under C.
C Journaler og registre
(dagbøker, brevjournal, postjournal e.l.)
Journal
er et register for systematisk og fortløpende registrering av
saksdokumenter. I
journalen registreres nøkkelopplysninger om dokumentene: journalnummer,
datering, kort beskrivelse av innholdet og henvisning til hvor brevet
er arkivert.
Den er altså en nøkkel til gjenfinning av selve saken eller dokumentet.
I de
tilfeller hvor (deler av) saken eller sakarkivet mangler, kan en i noen
grad
rekonstruere saksforløpet ut fra journalen. Journaler er derfor en av
arkivets
viktigste serier.
Journaler har vært
ført på ulike
måter. De eldste er hovedsakelig protokoller, og omfatter først og
fremst
mottatte henvendelser, evt. også opplysninger om den interne
behandlingen og
henvisning til utsendte brev. I noen tilfeller kan hele brevet være
skrevet av,
som en inngående kopibok. Journaler kan være ført på kort, eller de kan
ha form
av postlister på løsblad. I dag fører de fleste organ med
korrespondanse av et
visst omfang elektronisk journal, som ofte også omfatter funksjonalitet
for
saksbehandlingsstøtte. I offentlig forvaltning skal disse følge
Noark-standarden. Registre til journalene plasseres som egen serie
foran
journalene.
Andre former for
journaler, som
pasientjournal, kassajournal, skipsjournal, anmeldelsesjournal,
besiktigelsesjournal, må ordnes etter sin funksjon.
Registre
som er inngang til flere serier plasseres også under seriesignatur C
dersom det
ikke finnes en naturlig plassering for dem under andre seriesignaturer.
D Sak- og
korrespondansearkiv ordnet etter
organets hovedsystem
Korrespondanse kan
enten bestå av løse
dokumenter eller de kan være samlet til saker. En samling av
korrespondanse
kalles korrespondansearkiv, men dersom dokumentene som gjelder en
bestemt sak
er holdt samlet, kalles det sakarkiv.
Det er to hovedinndelinger av dokumenter. De vanligste måtene å
organisere
hovedsystemet på er:
- gruppert
etter avsendere (og
evt. mottaker)
- kronologisk
ordnet
- journalsaker,
dvs. fortløpende
etter journalnummer,
evt. i kombinasjon med faste journalnummer
- tematisk
etter emne
- systematisk
etter kontoplan
e.l.
- systematisk
etter arkivnøkkel
De fleste arkiver vil ha hovedmengden
av korrespondansen strukturert rundt ett hovedsystem om gangen. Dette
skifter
gjerne over tid med endrede rutiner. Dersom flere hovedsystemer har
avløst
hverandre hos en arkivskaper, vil det være naturlig å plassere hver av
disse
som en underserie. Ved siden av hovedsystemet vil det ofte eksistere en
del
serier som er bygget opp på andre måter, og disse plasseres vanligvis
under
signatur E.
Det vil være naturlig å inndele sak-
og korrespondansearkiv i serier og underserier etter de periodene og
ordningssystemer som har avløst hverandre, f.eks.:
Da
Journaliserte skriv 1838-1945
Db Korrespondanse etter adressat
1945-1954
Dc Sakarkiv (etter arkivnøkkel)
1955-1975
eller:
Da
Korrespondanse etter
adressat 1910-1920
Db Sakarkiv etter arkivnøkkel
I 1921-1932
Dba
Arkivnøkkel I
Dbb Sakarkiv 1921-1925
Dbc Sakarkiv 1926-1932
Dc Sakarkiv etter arkivnøkkel
II 1930-1965
Dca
Arkivnøkkel II
Dcb Sakarkiv 1930-1937
Dcc Sakarkiv 1935-1940
Ved ordning av sakarkiv plasseres
arkivnøkkelen, som er en oversikt over sakarkivets oppbygning, foran
sakarkivet
det hører til. En kopi av alle brukte arkivnøkler kan arkiveres under
Z.
E Sakarkiv ordnet etter andre (sideordnede)
systemer
Ved siden av hovedkorrespondansen har
det gjerne etablert seg ulike serier vedr. spesielle saksforhold. Det
kan
f.eks. være det som tradisjonelt har blitt betegnet som pakkesaker,
dvs. saker
som pga. sitt omfang, lange behandlingstid eller viktighet, er blitt
oppbevart
utenfor organets hovedsystem. Eller det kan være større mengder
ensartede saker
som kommer igjen hvert år, f.eks. ulike søknader, brev fra bestemte
korrespondansepartnere eller serier med rapporter fra bestemte
instanser.
F-O Spesialserier
Signaturene mellom F og O er reservert
for serier innenfor det feltet arkivskaperen har som sitt spesielle
arbeidsfelt. Arkivmateriale som faller inn under signaturene A-E
(kontorarkivalia) eller signaturene P-Z, opprettes ikke som
spesialserie selv
om det er arkivskapers arbeidsfelt. Det betyr at materiale som inngår i
sakarkivet ikke bør skilles ut som egen spesialserie. Hovedregelen bør
også
være at regnskapsmateriale plasseres under R, serier med tegninger
under T og
materiale om medlemmer i organisasjoner under P.
Det er viktig å komme fram til
naturlige enheter for å få skilt ulike funksjoner fra hverandre i
forskjellige
serier. For en bedrift kan det dreie seg om serier tilknyttet innkjøp
av
råvarer, produksjon, lager, kalkulasjon og salg. For en organisasjon
kan det
dreie seg om kurs og seminarer, kontakt med andre instanser,
fondsforvaltning
eller materiale fra råd og utvalg. For personarkiv kan aktuelle
spesialserier
være personalia, dagbøker, materiale knyttet til tillitsverv eller
interesser,
manuskripter og ulike samlinger. Se vedlegget for flere eksempler.
Den første spesialserien som opprettes,
tildeles signaturen F, den neste G osv. så langt det er behov.
Seriebetegnelsen
skal beskrive innholdet mest mulig presist. Det opprettes underserier
der det
er et stort og variert materiale. Den siste signaturen, O, er reservert
som en
diversepost. Det anbefales at omfanget av materiale som plasseres under
O bør
begrenses mest mulig.
P Personale, medlemmer
I denne gruppen plasseres arkivserier
knyttet til de menneskelige ressurser arkivskaperen baserer seg på. For
bedrifter, institusjoner og offentlige etater vil dette være ansatte.
Arkivmaterialet vil kunne bestå av serier som personalregistre,
personalmapper
og lønnsmateriale (dersom dette ikke defineres som en underserie under
R). For
organisasjoner vil det også dreie seg om medlemsregistre,
kontingentinnbetaling
og tillitsvalgte.
Arkivmateriale skal bare plasseres her
når arkivskaper selv har organisert arkivet slik. Enkeltsaker og
dokumenter må
ikke tas fra organets hovedsystem, f.eks. sakarkivet, for å bli lagt
her. Det
betyr bl.a. at personalmapper i mange tilfeller ikke vil bli plassert
her, men
under D.
Q Eiendom, inventar
Her plasseres hjemmelsdokumenter vedr.
fast eiendom og inventarfortegnelser for løsøre. Arkivmateriale vedr.
maskiner,
bilpark o.l. hører også hjemme her.
Arkivmateriale skal bare plasseres her
når arkivskaper selv har organisert arkivet slik. Enkeltsaker og
dokumenter må
ikke tas fra organets hovedsystem, f.eks. sakarkivet, for å bli lagt
her.
R Regnskap
Under denne signaturen plasseres
dokumenter som har med regnskapsføringen å gjøre, med unntak av
materiale som
hører hjemme i sakarkivet eller en spesialserie. Arkivmateriale skal
bare
plasseres her når arkivskaper selv har organisert arkivet slik. Dersom
arkivskaper er egen regnskapsførende enhet som skal føre kontroll med
f.eks.
avgifter, kan det være vanskelig å skille spesialserier fra
regnskapsserier.
Det er ofte ikke umiddelbart gitt
hvordan regnskapsmaterialet skal inndeles. En bør tilstrebe en mest
mulig
naturlig rekkefølge. Det er flere måter å gjøre dette på. En kan velge
å
plassere de viktigste seriene først, altså hovedbøker, balansebøker
o.l., eller
en kan følge rekkefølgen i kontoplanen eller i regnskapslovgivningen.
En tredje
mulighet er å benytte en oppstilling som gjenspeiler rekkefølgen
protokollene
blir brukt i: starte med kassabøker og ende med årsregnskap. Det
frarådes å
velge en kronologisk inndeling der alt materiale samles for hvert år.
Ordningen kan kompliseres av at
begrepene kassabok og memorial kan skjule ulik regnskapsføring til
forskjellige
tider. Rekkefølgen bør derfor bestemmes etter vurderinger i hvert
enkelt
tilfelle.
Nedenfor er gjengitt en svensk modell
for underoppdeling av regnskapsmateriale, basert på bestemmelsene i den
svenske
regnskapslovgivningen. Med noen små justeringer kan den benyttes også
her:
Ra |
Årsavslutning |
Årsregnskap med bilag (også
trykt) råbalanser, økonomiske rapporter, perioderegnskaper |
Rb |
Hovedbokføring |
Hovedbøker,
hovedbokjournaler, systemdokumentasjon, kontoplaner |
Rc |
Sideordnet bokføring |
Kunde- og
leverandørreskontro, lønnsregnskap, lagerregnskap |
Rd |
Grunnbokføring,
dagbokføring
|
Memorialer, innkjøpsbøker,
salgsbøker, dagbøker og journaler med kladder, kassabøker med kladder,
kontoutdrag |
Re |
Skatter og avgifter |
|
Rf |
Bilag, kundefaktura |
bedriftens utgående
fakturaer, leverandørfaktura (innkomne), memorialbilag, kassabilag,
bokføringsordrer |
Rg |
Budsjett og kalkulasjon |
Budsjett (helårs og
periode), budsjettforslag, budsjettoppfølging, for‑ og etterkalkyler |
Rh |
Revisjon |
|
S Statistikk
Her legges egenprodusert statistisk
materiale, først og fremst grunnlagsmateriale og upublisert statistikk.
Statistikk fra andre arkiveres ikke. Dersom egen statistikk kommer ut
som
trykte publikasjoner, plasseres de under X.
T Kart og tegninger
Her plasseres kart og tegninger som
utgjør egne fysiske serier, f.eks. kart og tegninger i ruller, mapper
eller
skap. Kart og tegninger som finnes i sak- eller korrespondansearkivet
eller en
spesialserie skal som hovedprinsipp bli liggende der, og ikke tas ut og
plasseres under T. Det er vanligvis bare kart og tegninger i original
som
bevares, dvs. det arkivskaper har utarbeidet, bearbeidet eller bestilt,
samt
kopier med påtegninger fra arkivskaper.
Tegningsmaterialet vil i hovedsak
dreie seg om objekter som skal produseres eller lages, ofte
bygningstegninger,
men en kan også finne maskintegninger, skipstegninger og tegninger til
ornamenter og inventar. En kan også finne samlinger av tegninger av mer
kunstnerisk karakter, av kjente strøk i lokalmiljøet, portretter og
karikaturer etc. Disse bør organiseres som underserier under T.
Under grovordning er det tilstrekkelig
å registrere kart og tegninger som fysisk er skilt ut som egne serier,
f.eks. i
ruller, mapper eller skap. Når materialet finordnes og registreres, bør
det
lages en oversikt over kart og tegninger som finnes i andre serier,
f.eks.
organets hovedsystem. Liste over disse bør plasseres under T, med
henvisning
til journalnummer eller boksnummer.
Under ordning kan det vurderes om kart
og tegninger skal bli liggende der det ligger, eller om det da vil få
skader. I
første rekke vil dette dreie seg om skjøre originaler på tegnefolie.
Ved en
slik vurdering må det bl.a. tas hensyn til om tegningen er en original
eller
kopi, fysisk tilstand og sammenheng med annet materiale. Dersom kart og
tegninger vil bli påført skader av å bli liggende der de ligger, kan
det
skilles ut for separat oppbevaring, fortrinnsvis plant. På det stedet i
arkivet
der kartet eller tegningen opprinnelig var plassert, må det da legges
inn
henvisning til ny plassering. Hovedregelen bør være at kart og
tegninger blir
liggene der de er, og at de registreres på en liste eller i et
register.
Underserier opprettes for å skille
forskjellige serier fra hverandre. Dersom materialet ligger til rette
for det,
kan kart og tegninger, eller ulike typer tegninger (eks. tekniske og
kunstneriske) skilles fra hverandre i hver sine underserier. Samtidig
må en
være oppmerksom på at sammenhengen i saker, slik at den ikke blir
ødelagt.
F.eks. finns det i byggesaker ofte et situasjonskart eller grunnriss av
eiendommer, som teknisk sett er å betrakte som kart. Men bygningsloven
krever
disse lagt ved byggesaken, og de må bli liggende der de er.
Inndelingen av underserier vil avhenge
av hvordan dette er lagt opp av arkivskaper. Et arkitektarkiv kan
opprinnelig
være ordnet etter prosjektnummer, der alle typer bygg kommer om
hverandre.
Eller det kan være ordnet etter byggtype, som naturlig kan ordnes i
underserier: eneboliger, andre bolighus, offentlige bygg, næringsbygg
osv. Noen
arkiver har et skille mellom utførte og ikke utførte prosjekter, noe
som også
lett lar seg nedfelle i en seriestruktur.
U Foto, film og lydopptak
Under signaturen plasseres
fotografier, filmopptak, lydbånd, plater, videokassetter o.l., som ikke
hører
hjemme i sakarkivet eller i en spesialserie. Arkivmateriale skal bare
plasseres
her når arkivskaper selv har organisert arkivet slik. F.eks. hører
lydbåndopptak av et styremøte vanligvis til under A.
Fotografier kan beskrives etter en
rekke kriterier. Beskrivelsen avhenger av hvordan opplysningene er
systematisert av arkivskaper. De vanligste måtene å ordne fotografier
på er
etter motiv, biografi, fotograf, alder og/eller materialtype.
Beskrivelse av
motiv og evt. tilblivelsesomstendigheter gir brukeren mest effektiv
informasjon. Dette bør også bestemme inndeling i underserier. Alle
innførslene
bør ha en henvisning til bildets oppstillingssignatur, og her er det
medium,
størrelse etc. som er avgjørende.
Fotografier som er lagt inn i saker,
bør legges i fotokonvolutt, for at fotoemulsjonen ikke skal ødelegge
papiret.
Dersom man ønsker å skille ut fotografiene, er det en forutsetningen at
det må
være tydelige henvisninger begge veier, slik at proveniensen blir
opprettholdt.
Fotografier som blir oppdaget i saksmateriale under ordning, må
registreres,
fortrinnsvis i Astas fotomodul.
V Edb og mikrofilm
Signaturen bør ikke benyttes for rene
elektroniske arkiv. Hovedregelen er den samme som for andre medier,
materialet
plasseres etter funksjon (som brevjournal, personalregister, regnskap
o.l.).
Edb‑materiale plasseres her dersom det ikke passer å plassere dem i
henhold til
funksjon. Det samme gjelder for mikrofilm, f.eks. serier av mikrofilmet
materiale i eget arkiv.
W Gjenstander
Her plasseres gjenstander som er så
nært knyttet til arkivet at de kan betraktes som arkivsaker og er
aktuelle å
bevare. Dette kan være:
- stempler
og signeter som ikke
lenger er i bruk
- modeller
av bygninger, skip,
terreng o.l. De kan ha
hatt funksjon som beslutningsunderlag eller dokumentasjon
- gjenstander
brukt i
markedsførings‑ og
profileringsøyemed: jakkemerker, kulepenner, nøklehanker osv.
- faner
og flagg
- materiale
knyttet til møter og
seremonier:
ordstyrerklubbe o.l.
- eldre
dørskilt o.l. med
arkivskapers navn
X
Egenproduserte trykksaker
Ett eksemplar av de trykksaker
arkivskaper selv har gitt ut plasseres her, f.eks. årsberetninger,
bøker,
tidsskrift, reklame og plakater. Det opprettes underserier etter behov.
Noen
ganger kan det være formålstjenlig å lage egne serier med evt.
forarbeider og
korrespondanse som kan kaste lys over trykksakene. Klisjeer danner en
egen
underserie, hvis mulig også med henvisning til hvor originalfoto
finnes.
Y Diverse
Her plasseres det som ikke passer inn
under andre signaturer, og det bør være begrenset. Det kan f.eks. være
små
forekomster av materiale som er fragmentarisk, ubestemmelig eller kan
ha
usikker tilhørighet til arkivet.
Noen
ganger finner en materiale som er sterkt knyttet til enkeltpersoner hos
arkivskaper,
gjerne ledere eller personer med spesielle ansvarsområder. Det kan være
vanskelig å integrere slikt materiale inn i arkivets hovedstruktur på
en god
måte. Da kan det være et alternativ å opprette underserie for
”arkivmateriale
knyttet til kontorsjef N.N.” under Y.
Z
Referansemateriale
Det
vanligste materialet her er
avisutklipp samlet av arkivskaper selv eller et profesjonelt byrå.
Klippene bør
være ordnet og ha sammenheng med arkivet og/eller arkivskaper.
I
tillegg samles det her materiale som kan gi
overordnet informasjon om arkivskaper og arkiv, og lette bruken av
materialet.
Det bør fortrinnsvis være kopier som plasseres her, med referanse til
originalens plassering. Originalene beholdes i arkivet der de hører
hjemme. Det
kan være arkivplaner, arkivnøkler, arkivfortegnelser, beskrivelser av
saksgang,
instrukser, organisasjonskart, vedtak om opprettelse, biografiske
opplysninger
etc.