Arkivskapar_ID: 610
|
Fattigstyret
|
Ved dei landsomfattande fattiglovene av 1845 fekk
fattigvesenet ei eins og meir moderne organisasjonsform enn den hadde hatt på
1700-talet, då det var ulike ordningar i dei einskilde stifta, gjerne leia av
presten og lensmannen. Det lokale sjølvstyret vann fram, men under tilsyn av
embetsmenn – der soknepresten eller kapellanen skulle vere ordførar i
kommisjonen, med så mange valde medlemar som formennene og representantane
bestemte. Lovene av 1845 avdekka storleiken på fattigproblemet, og lausgjengarar
og betlarar vart no gjort til fattiglemmar. Med dette steig utgiftene meir
enn styresmaktene var villige til å akseptere. Fattigkommisjonens viktigaste
oppgåver var å setje opp budsjett, bestemme kva personar som skulle bli
understøtta og i kva form, og sjå til at dei fatta vedtaka vart sette ut i
livet. Kommunestyret skulle løyve dei nødvendige midlane til dekning av
utgiftene. Etter fattiglovene av 1863 vart det innskjerpingar
for kven som skulle få fattigunderstøtting. Det er også eit karakteristisk
trekk ved 1863-lovene at kommunestyret styrka si stilling og overførte
oppgåver frå fattigkommisjonen til formannskapet eller kommunestyret sjølv.
Fattigkommisjonens ordførar skulle no veljast fritt mellom medlemmane. Dette
peika på ei utvikling mor ein meir eins kommunal administrasjon. Fattigkassas
utgifter vart dekka ved utlikning av fattigskatt. Fattiglovene av 1900 skulle fungere som ei
overgangslov i påvente av ny trygde- og sosiallovgjeving, men vart ståande
til ho vart avløyst av Sosialloven av 1964. Det kan også nemnast at ”fattig-”
skulle bytast ut med ”forsorgs-” frå 1948. Arkivmaterialet kan gå tilbake til 1700-talet.
Materialet består av møtebøker, kopibøker og journalar. I tillegg kan ein
finne protokollar med legdeinndeling, manntal med ymse personopplysingar samt
andre protokollar med opplysingar om rekneskap, stønader og personar. Det er
også ofte korrespondansemateriale etter fattigvesenet. Kjelde: Mykland og Masdalen 1987 |